Jak marka Fjällräven odkrywa świat natury

Jak marka Fjällräven odkrywa świat natury

Spis treści

Jak to często bywa z genialnymi pomysłami, firma Fjällräven powstała jako rozwinięcie osobistej historii – w tym przypadku młodego wielbiciela natury o imieniu Åke Nordin.

Młody Åke snuje plany

Były to lata pięćdziesiąte, okres powojenny. Mieszkający w nadmorskim miasteczku Örnsköldsvik młody Åke był zajęty snuciem planów. Każdą wolną chwilę spędzał w lesie, często znikał na tygodniowe wędrówki pośród dzikich krajobrazów Skandynawii. Rosnącemu głodowi odkrywania nowych miejsc towarzyszyła rosnąca frustracja z powodu braku przyzwoitej odzieży i sprzętu turystycznego na rynku.

Wędrówki młodego Åke pośród dzikich krajobrazów Skandynawii dały początek marce Fjällräven Wędrówki młodego Åke pośród dzikich krajobrazów Skandynawii dały początek marce Fjällräven

Początki marki Fjällräven

Kiedy zawiódł go stary plecak, Åke wpadł na pomysł nowatorskiego stelaża, który utrzymywał bagaż bliżej pleców i bardziej równomiernie rozkładał jego ciężar. To nowe rozwiązanie tak spodobało się doświadczonym leśnikom i pasterzom reniferów, których spotykał podczas swoich podróży, że prosili go o wykonanie dla nich podobnych konstrukcji. Tak wyglądały początki marki Fjällräven.

Co oznacza słowo „Fjällräven”

„Fjällräven” to szwedzkie słowo określające lisa arktycznego, sprytnego i ciekawskiego małego drapieżnika, który znakomicie radzi sobie w zimnym klimacie. Tym słowem Szwedzi nazywają też doświadczonych skandynawskich poszukiwaczy przygód na łonie natury. Åke spodobała się ta nazwa, ponieważ zainspirowała go do wykorzystania jego kreatywności i wytrwałości w poszukiwaniu lepszych rozwiązań dla produktów outdoorowych. Ten aspekt innowacyjności był i nadal jest ważny dla marki Fjällräven. Dzięki prostocie i stałemu ulepszaniu dobrych rozwiązań powstają trwałe, funkcjonalne i ponadczasowe ubrania. No i oczywiście kilka klasyków, takich jak kurtka Greenland Jacket, materiał G-1000 i kurtka puchowa Expedition Down Jacket.

Temu pięknemu stworzeniu marka zawdzięcza swoją nazwę Temu pięknemu stworzeniu marka zawdzięcza swoją nazwę

Od miasta po góry. Od Kånkena do Bergtagen

Ułatwianie kolejnym pokoleniom odkrywania i czerpania przyjemności z przebywania na łonie natury oznacza organizowanie różnych aktywności w plenerze. Aby zrealizować ten cel, firma Fjällräven podzieliła aktywności na ogólne kategorie outdoorowe i powiązała z nimi różne serie produktów, bo przecież różne aktywności wymagają różnych funkcjonalności. Już sam ten fakt ma znaczący wpływ na wybór materiałów i wzornictwa poszczególnych produktów.

A L P I N I Z M Bergtagen Linia alpinistyczna to modele opracowane z myślą o aktywnościach w terenie wysokogórskim. Wszystkie materiały i kroje są zoptymalizowane, aby zapewnić maksymalną wydajność i niezawodność.

  • Aktywności w górach
  • Nieograniczone ruchy
  • Niezawodność na łonie natury
Bergtagen Eco Shell Jacket - kurtka męska Bergtagen Eco Shell Jacket - kurtka męska

C O D Z I E N N Y   O U T D O O R Greenland Linia Greenland obejmuje produkty wykonane z materiału G-1000 i wyposażone w rozwiązania znane z pierwszej wersji kurtki Greenland Jacket, która oczywiście nadal jest częścią tej serii.

  • Kultowy sprzęt outdoorowy
  • Klasyczny styl od 1968 r.
  • Funkcjonalność G-1000

High Coast Rodzina High Coast to lekkie i uniwersalne produkty przeznaczone do letnich aktywności na świeżym powietrzu. Prosty design dopełniają materiały wybrane pod kątem komfortu, swobody ruchów i funkcjonalności. To produkty, które idealnie sprawdzą się na wakacjach.

  • Letni outdoor
  • Lekkość
  • Łatwe w pakowaniu

Övik Gama Övik obejmuje funkcjonalne i uniwersalne produkty przeznaczone do szeroko pojętych outdoorowych aktywności. Wyróżnia je klasyczny styl inspirowany pierwszymi kolekcjami marki. Modele Övik równie dobrze sprawdzą się na górskim szlaku, jak i w mieście.

  • Tradycyjny outdoor
  • Funkcjonalność G-1000
  • Klasyczny styl
  • Wszechstronność
Ovik Travel Shirt - koszula damska Ovik Travel Shirt - koszula damska

Vardag Linia Vardag obejmuje proste i wytrzymałe produkty stworzone do codziennych aktywności na świeżym powietrzu. W modelach z tej serii zastosowano takie materiały, jak G-1000 Eco, G-1000 Lite Eco Stretch i organiczna bawełna. Wszystkie produkty ozdobiono klasycznym logo z lat 70.

  • Codzienny outdoor
  • Prosta, trwała konstrukcja
  • Funkcjonalność G-1000

Kånken Rodzina Kånken obejmuje kultowe, wytrzymałe i funkcjonalne produkty o charakterystycznym, ponadczasowym designie. To outdoorowe modele do codziennego użytku.

  • Kultowy design
  • Codzienny outdoor
Kanken ma rzesze wielbicieli na całym świecie Kanken ma rzesze wielbicieli na całym świecie

Travel Linia Travel obejmuje lekką i funkcjonalną odzież, która jest praktyczna podczas podróży, głównie w cieplejszych klimatach, oraz wszechstronne, niezawodne plecaki, które ułatwiają transport ekwipunku.

  • Lekkość
  • Wszechstronność
  • Funkcjonalność podróżna

Ś W I A D O M E   M Y Ś L I S T W O Värmland Na długie dni, kiedy wszystko może się zdarzyć (albo nic) – solidna odzież, w tym kurtki i spodnie, która zapewni Ci ciepło i komfort niezależnie od pogody.

  • Ciepło i funkcjonalność
  • Klasyczny styl
  • Trwała konstrukcja

Lappland Na polowania w zmiennych okolicznościach i tempie. Zaawansowana odzież hybrydowa wykonana z materiałów, które zapewniają swobodę ruchu i są odporne na ekstremalne warunki pogodowe.

  • Na polowania
  • Materiały hybrydowe
  • Swoboda ruchów

Sörmland Linia odzieży myśliwskiej o klasycznej estetyce, która łączy w sobie legendarną dbałość o szczegóły, funkcjonalność, wszechstronność i trwałość, z której słynie marka Fjällräven.

  • Praktyczna odzież myśliwska
  • Klasyczny styl i tradycyjny krój
  • Życie w lesie

Inwestycja na lata

Fjällräven to marka z długą historią tworzenia wysokiej jakości produktów, które mogą być używane w trudnym terenie przez lata, zanim zostaną przekazane następnemu pokoleniu. Nie ma w tym przypadku. Fjällräven projektuje swoje produkty z myślą o długim użytkowaniu, nie tylko dzięki zastosowaniu bardzo trwałych materiałów, ale również dzięki świadomemu dbaniu o ponadczasowy design oraz unikaniu przelotnych trendów w modzie. Efektem takiego podejścia jest niepowtarzalny styl. Ma ono również potencjalnie pozytywny wpływ na środowisko, ponieważ im dłużej nosi się ubrania, tym mniej trzeba kupować nowych. Ponadczasowy design zmniejsza wpływ na środowisko, jaki wiąże się z produkcją nowej odzieży.

Zakup odzieży z oferty Fjallraven to inwestycja na lata Zakup odzieży z oferty Fjallraven to inwestycja na lata

Filozofia projektowania - wysoka funkcjonalność, niski wpływ na otoczenie

  1. Funkcjonalność. Do czego ludzie będą używać tego produktu? Niezależnie od tego, czy mamy na myśli długodystansowy trekking, wspinaczkę górską czy codzienne przemieszczanie się po mieście, we Fjällräven celowo umieszczamy kieszeń tam, a nie gdzieś indziej, i nadajemy kurtce taki, a nie inny fason. Jeśli produkt jest naprawdę funkcjonalny, można na niego liczyć za każdym razem.
  2. Wytrzymałość. Produkty powinny służyć latami. Niby oczywiste, ale czy na pewno? Materiały wybieramy ze względu na ich zdolność do sprostania wymogom szlaku. I życia. We Fjällräven dbamy jednocześnie o równowagę między funkcjonalnością i wydajnością materiału a jego wpływem na środowisko.
  3. Trwałość emocjonalna. Nie wystarczy tylko, aby materiały były solidne. Jeśli produkt wygląda na przestarzały po dwóch sezonach, ludzie nie będą chcieli go nosić. Dlatego we Fjällräven stawiamy na ponadczasowy styl.
  4. Możliwość naprawy. Zmęczenie materiału i jego rozdarcie są integralnym elementem aktywności na łonie natury. We Fjällräven mamy tego świadomość, dlatego bierzemy to pod uwagę na etapie projektu. Ponadto instruujemy entuzjastów przygód na łonie natury, jak naprawiać nasze ubrania.

Odporność na deszcz, wiatr i upływ czasu

Odzież outdoorowa powinna nie tylko doskonale sprawdzać się w każdych warunkach pogodowych i podczas każdej aktywności, ale także powinna być na tyle trwała, aby można było z niej korzystać przez wiele lat. Długotrwałe użytkowanie jest przecież znacznie bardziej ekologiczne niż częste kupowanie nowych ubrań. A jeśli porównać wpływ na środowisko, jaki wywiera produkcja odzieży, do częstotliwości jej używania, okazuje się, że wiele dzisiejszych ubrań nie wypada dobrze w takim zestawieniu. Fjällräven stawia na ponadczasowy design, który uwzględnia unikanie modnych trendów i przemijających stylów poprzez tworzenie ubrań, które będą świetnie wyglądać przez długie lata, przez co nie będą szybko lądować w pudełku na strychu. Kurtka Räven Jacket została kupiona w 1982 r. przez Gerdę Dolva, która chodziła w niej regularnie do 2002 r., kiedy to przekazała ją swojej wnuczce, Christiane, która nosi ją do dziś. Kurtka ta, noszona przez ponad trzydzieści lat,z nawiązką zrekompensowała wpływ swojej produkcji na środowisko. Na tej samej zasadzie Twoje ubrania Fjällräven będą Ci służyć latami.

Twoje ubrania Fjällräven będą Ci służyć latami Twoje ubrania Fjällräven będą Ci służyć latami

Zrównoważony rozwój we Fjällräven

Sensem istnienia marki Fjällräven jest świat przyrody. To on był impulsem do założenia firmy i jest jej naturalną pasją. Zrównoważony rozwój jest więc podstawową wartością, którą zespół Fjällräven podziela na poziomie osobistym i która ma duży wpływ na to, jak firma rozwija swoje produkty i działalność. Jako firma z sektora sprzętu outdoorowego jesteśmy w pełni świadomi naszego wpływu na środowisko i dokładamy wszelkich starań,aby nasz wpływ na przyrodę był jak najmniejszy. Procesy produkcyjne i obsługa wysyłek są nieustannie weryfikowane, podobnie zresztą jak pomysły na usprawnianie działania. Podczas tworzenia produktów dział badań i rozwoju, opiekunowie produktu i projektanci Fjällräven biorą pod uwagę ich wpływ na środowisko.Począwszy od wyboru konkretnego materiału, a skończywszy na decyzji o miejscu produkcji, marka stawia surowe wymagania zarówno sobie, jak i swoim dostawcom. Fjällräven dąży też do przejrzystości, doskonale zdając sobie sprawę, że zawsze istnieje możliwość poprawy. Fjällräven działa w oparciu o trzy zasady przewodnie:

  • Rozwój trwałej, funkcjonalnej i ponadczasowej odzieży outdoorowej, która będzie służyć przez pokolenia.
  • Odpowiedzialne działania względem przyrody, ludzi i zwierząt.
  • Inspirowanie i zachęcanie ludzi do spędzania czasu na łonie natury oraz jej ochrony.
Fjallraven inspiruje i zachęca ludzi do spędzania czasu na łonie natury oraz jej ochrony Fjällräven inspiruje i zachęca ludzi do spędzania czasu na łonie natury oraz jej ochrony

Te wartości wyznaczają kierunek działania Fjällräven i utrzymują markę na właściwej drodze. Zrównoważony rozwój jest wpisany we wszystkie trzy, powiązane ze sobą, wartości. Trwałe produkty ułatwiają ludziom kontakt z naturą, a więcej czasu spędzanego na świeżym powietrzu skłania ich do troski o środowisko naturalne. Wszystko zaczyna się od odzieży i sprzętu: kurtek, spodni, swetrów, t-shirtów i plecaków. Cała podróż zaczyna się już na etapie projektowania.

Autor: SOOV Autorzy