PATAGONIA – BIZNES
|
|||
Istniejąca już pół wieku marka Patagonia to nie tylko najwyższej jakości odzież i sprzęt outdoorowy do wspinaczki, surfingu, narciarstwa, wędkarstwa czy biegów terenowych. To także misja ratowania planety. Założona przez Yvona Chouinarda firma przeszła długą drogę: od produkcji sprzętu wspinaczkowego, przez wprowadzenie na rynek nowych materiałów pochodzących z recyklingu, po działania zmierzające do maksymalnego ograniczenia negatywnego wpływu własnej działalności na środowisko naturalne. |
|||
Dziś Patagonia to marka o wielu obliczach: jedna z największych firm branży outdoorowej, producent żywności, promotor rolnictwa regeneracyjnego, wytwórnia filmowa i organizacja charytatywna. Wszystko to jednak w ramach realizacji misji odpowiedzialnego biznesu, ochrony środowiska i walki o przetrwanie planety jaką znamy. |
|||
W jaki sposób Patagonia minimalizuje szkody dla środowiska? |
|||
Przemysł tekstylny to jeden z najbardziej szkodliwych dla środowiska sektorów gospodarki. Co oznacza, że tym bardziej należy poszukiwać rozwiązań tę szkodliwość ograniczających. Patagonia od początków swojego istnienia dąży do minimalizowania negatywnego wpływu swojej działalności i do bardziej zrównoważonej produkcji. Od wprowadzania nowych, pochodzących z recyklingu materiałów, przez proekologiczne zmiany w łańcuchach dostaw, po pełną transparentność całego procesu produkcyjnego. |
Patagonia jako pierwsza firma na świecie zaczęła produkować ubrania wyłącznie z bawełny organicznej. Przemysłowa uprawa bawełny nie jest obojętna dla środowiska – to ogromne ilości środków chemicznych i bardzo duże zużycie wody. Dlatego Patagonia od 1996 roku używa wyłącznie bawełny organicznej, przy produkcji której nie stosuje się chemicznych środków ochrony roślin i nawozów sztucznych. Firma promuje też organiczne i regeneratywne metody uprawy bawełny oraz współpracę z certyfikowanymi plantacjami, przestrzegającymi praw pracowniczych. |
Patagonia stawia na odzież z recyklingu i promowanie gospodarki obiegu zamkniętego. Aktualnie 87% produkowanej przez firmę odzieży i sprzętu zawiera materiały pochodzące z recyklingu. To nie tylko ponowne wykorzystywanie puchu z kurtek czy przetwarzanie wełnianych swetrów na przędzę, lecz także wykorzystywanie do produkcji zużytych plastikowych butelek i sieci rybackich. Patagonia opracowuje nowe technologie przetwarzania śmieci i bezpłatnie udostępnia je innym producentom. A przede wszystkim namawia do kupowania mniej, bo zgodnie z filozofią firmy recykling nie może stanowić recepty na nadmierny konsumpcjonizm. |
Oprócz minimalizowania szkód dla środowiska naturalnego Patagonia aktywnie działania na rzecz wspierania inicjatyw ekologicznych. Od 1986 roku w ramach akcji „1% for the Planet” firma przekazuje minimum 1% zysków ze sprzedaży na rzecz oddolnych projektów ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Wspiera kampanie społeczne i oddaje głos ekologom i aktywistom, m.in. w ramach produkowanych przez siebie filmów. |
Akcja WORN WEARPodejmuj odpowiedzialne decyzje konsumenckie i świadomie korzystaj z ubrań i sprzętu outdoorowego - zachęca Patagonia. Zamiast kupowania nowych produktów, proponuje raczej ich naprawę oraz używanie ich najdłużej jak to jest możliwe. Utworzona przez Patagonię platforma Worn Wear to m.in. setki porad, filmów i instrukcji jak dbać o ubrania, jak eksploatować sprzęt, aby przedłużyć jego żywotność, ale także jak samodzielnie, w zaciszu własnego domu zreperować to, co uszkodzone czy zużyte.
|
|||