PATAGONIA – BIZNES
W SŁUŻBIE PLANETY

Deuter

Istniejąca już pół wieku marka Patagonia to nie tylko najwyższej jakości odzież i sprzęt outdoorowy do wspinaczki, surfingu, narciarstwa, wędkarstwa czy biegów terenowych. To także misja ratowania planety. Założona przez Yvona Chouinarda firma przeszła długą drogę: od produkcji sprzętu wspinaczkowego, przez wprowadzenie na rynek nowych materiałów pochodzących z recyklingu, po działania zmierzające do maksymalnego ograniczenia negatywnego wpływu własnej działalności na środowisko naturalne.

Dziś Patagonia to marka o wielu obliczach: jedna z największych firm branży outdoorowej, producent żywności, promotor rolnictwa regeneracyjnego, wytwórnia filmowa i organizacja charytatywna. Wszystko to jednak w ramach realizacji misji odpowiedzialnego biznesu, ochrony środowiska i walki o przetrwanie planety jaką znamy.

W jaki sposób Patagonia minimalizuje szkody dla środowiska?

Przemysł tekstylny to jeden z najbardziej szkodliwych dla środowiska sektorów gospodarki. Co oznacza, że tym bardziej należy poszukiwać rozwiązań tę szkodliwość ograniczających. Patagonia od początków swojego istnienia dąży do minimalizowania negatywnego wpływu swojej działalności i do bardziej zrównoważonej produkcji. Od wprowadzania nowych, pochodzących z recyklingu materiałów, przez proekologiczne zmiany w łańcuchach dostaw, po pełną transparentność całego procesu produkcyjnego.

Patagonia jako pierwsza firma na świecie zaczęła produkować ubrania wyłącznie z bawełny organicznej. Przemysłowa uprawa bawełny nie jest obojętna dla środowiska – to ogromne ilości środków chemicznych i bardzo duże zużycie wody. Dlatego Patagonia od 1996 roku używa wyłącznie bawełny organicznej, przy produkcji której nie stosuje się chemicznych środków ochrony roślin i nawozów sztucznych. Firma promuje też organiczne i regeneratywne metody uprawy bawełny oraz współpracę z certyfikowanymi plantacjami, przestrzegającymi praw pracowniczych.

Patagonia stawia na odzież z recyklingu i promowanie gospodarki obiegu zamkniętego. Aktualnie 87% produkowanej przez firmę odzieży i sprzętu zawiera materiały pochodzące z recyklingu. To nie tylko ponowne wykorzystywanie puchu z kurtek czy przetwarzanie wełnianych swetrów na przędzę, lecz także wykorzystywanie do produkcji zużytych plastikowych butelek i sieci rybackich. Patagonia opracowuje nowe technologie przetwarzania śmieci i bezpłatnie udostępnia je innym producentom. A przede wszystkim namawia do kupowania mniej, bo zgodnie z filozofią firmy recykling nie może stanowić recepty na nadmierny konsumpcjonizm.

Oprócz minimalizowania szkód dla środowiska naturalnego Patagonia aktywnie działania na rzecz wspierania inicjatyw ekologicznych. Od 1986 roku w ramach akcji „1% for the Planet” firma przekazuje minimum 1% zysków ze sprzedaży na rzecz oddolnych projektów ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Wspiera kampanie społeczne i oddaje głos ekologom i aktywistom, m.in. w ramach produkowanych przez siebie filmów.

Akcja WORN WEAR

Podejmuj odpowiedzialne decyzje konsumenckie i świadomie korzystaj z ubrań i sprzętu outdoorowego - zachęca Patagonia. Zamiast kupowania nowych produktów, proponuje raczej ich naprawę oraz używanie ich najdłużej jak to jest możliwe. Utworzona przez Patagonię platforma Worn Wear to m.in. setki porad, filmów i instrukcji jak dbać o ubrania, jak eksploatować sprzęt, aby przedłużyć jego żywotność, ale także jak samodzielnie, w zaciszu własnego domu zreperować to, co uszkodzone czy zużyte.

Jeśli zadanie renowacji wyda nam się jednak za trudne, to możemy przesłać uszkodzoną rzecz do jednego z centrów naprawczych Patagonii lub po prostu zanieść ją do najbliższego sklepu, który ma w swej ofercie produkty tej firmy. Jeśli eksperci Patagonii stwierdzą, że produkt nie nadaje się już do naprawy, zaproponują nam jego zwrot lub bezpłatny recykling. Co istotne, naprawa odbędzie się na koszt firmy, niezależnie od tego gdzie i kiedy produkt Patagonii został zakupiony oraz czy uszkodzenie powstało z naszej winy. Wszystkie produkty marki Patagonia objęte są dożywotnią gwarancją.